Logistika, automatizace a průmysl 4.0 ve výrobě oken

Některé stroje a činnosti jsou jasně předvídatelné. Jednohlavá svářečka vyrobí maximálně 30 jednokřídlých oken za směnu. Dvouhlavá 2x tolik, což je 60 oken za směnu. Čtyřhlavá 120 oken za směnu. Dvě čtyřhlavé svářečky 240 oken za směnu. No a s předvídatelnou odchylkou to jde stále dále – koupím 4 hlavou svářečku a hned mám o teoretických 120 oken za směnu větší kapacitu. A hurá vyrábět!

Ale co mi přinese „ta logistika“? Co když koupím „ty regály na sklo“ a „to automatické kování“? No popravdě řečeno, pokud koupím „regály na sklo a to automatický kování“, tak mi logistika nepřinese skoro nic. J

Ale pokud se na logistiku podíváme z hlediska organizace celé výroby a z hlediska cílů, kterých chci společně s dodavatelem dosáhnout, tak se v logistice skrývá ohromný potenciál. Prostě logistika není primárně o železe a počtu svařovacích hlav, ale logistika je o procesech, jejich optimalizaci a řízení celé firmy.

Jako příklad dám automobilový průmysl. Vyrábí se zde modely v různých barvách, v různém individuálním vybavení (mimochodem to je asi největší rozdíl mezi evropskými automobilkami a těmi asijskými) a různých produktových řadách. Pokud jeden díl v celém řetězci chybí, tak stojí celá výroba – mnoho lidí, vysoké náklady. To je ten prvek, kterého se většina výrobců otvorových výplní bojí. Na stojící výrobu můžeme nahlížet i z jiného úhlu pohledu – výroba stojí = něco není v pořádku. A v tom okamžiku musí přijít „dráb“ (mistr, vedoucí) a zjišťovat proč stojí! Nemáme nařezané sloupky pro montáž? Proč, kde je chyba? Řežeme málo dopředu? Nemáme materiál skladem? Co uděláme, aby se situace neopakovala – budeme řezat dřív, zvětšíme sklad…???

Jistě – tohoto strašáku se většina výrobců obává. Ale právě tento stav Vám dává podněty co zlepšit, aby proces byl co nejblíže ideálu. V běžné manuální výrobě problémy zapadnou – rám se prostě opře o zeď na další již dříve opřené rámy. Výroba sice nestojí (všichni pracují a hýbou se po celé dílně), ale problémy se kupí a kupí a kupí. Jednou se bude muset rám dohledat (bude stát čas a peníze) opět přenést zpět (bude zase stát čas a peníze) a aniž by to kohokoli pálilo. Všichni makají, všichni běhají – jen výsledek pořád není ideální.

Jaká jsou tedy klíčové prvky logistiky:

Dnes si již asi nikdo nedokáže představit sériovou výrobu aut bez pásové linky. Stejně tak je a bude i logistika nedílnou součástí výrob otvorových výplní. Jistě u malých výrob bude stačit lehké zdokonalení toků, vytvoření efektivnějších meziskladů a napojení na sw. U velkých výrob bude význam plně automatické logistiky s časem růst, až se stane nutností. Důležité je mít chuť, energii a vrhnout se do práce spolu se zkušeným dodavatelem technologií. Pak můžete efekt zavedení automatické logistiky naplno ocenit a využít pro své podnikání. Mimochodem, to čemu se dnes vzletně říká průmysl 4.0 / industry 4.0, děláme již mnoho let!

TOPlist